Ontwikkeling: in de kinderopvang raak je nooit uitgeleerd

Scholing & coaching om steeds aan nieuwe wetgeving te blijven voldoen

Scholing

In de kinderopvang raak je nooit uitgeleerd. Het is belangrijk dat je bekend bent met kennis uit onderzoek en nieuwe wetenschappelijke inzichten over voorspoedige ontwikkeling van kinderen. Permanente Educatie (continu bijscholen) is een methode waarbij je altijd blijft leren naast je werkzaamheden. Scholing maakt en houdt je scherp en ondersteunt je bij het goed uitvoeren van de doelen die je hebt als professionele opvoeder richting kinderen en hun ouders. De kwaliteit van de gastouderopvang en de ontwikkelingsmogelijkheden van de gastkinderen worden voor een groot deel bepaald door jouw pedagogische kwaliteit.

Online bijscholen via ons eigen cursusplatform
Misschien ben je erg flexibel en werk je van vroeg in de ochtend tot laat in de avond om passende opvang voor de kinderen te verzorgen. Het is dan ook belangrijk dat bijscholingsmomenten niet ten koste gaat van opvangtijd én niet teveel vrije tijd kost. Daarom bieden wij je de mogelijkheid om online leermodules te volgen die speciaal zijn ontwikkeld voor de gastouderopvang.

Als je bent aangesloten bij gastouderbureau Born to be Young kun je kosteloos deelnemen aan de leermodules. Vraag je bemiddelingsmedewerker om een couponcode van de gewenste cursus. Werk je via andere gastouderbureaus, maar wil je toch betaalbaar bijscholen? Dat kan! Onze cursussen zijn beschikbaar vanaf € 19,50 per cursus.

Per jaar moet je als gastouder vanaf 1 juli 2026 minimaal 7 uur per jaar aan cursussen, trainingen of scholingen volgen. Born to be Young biedt online cursussen aan die voldoen aan de eisen en speciaal zijn ontwikkeld voor de gastouderopvang. In de cursussen wordt theorie afgewisseld met praktijkopdrachten die door een docent worden beoordeeld. Na succesvol afronden van een cursus ontvang je een deelnamecertificaat met daarop de duur van de cursus. 

Het cursusaanbod bestaat onder andere uit:

  • Emotionele veiligheid bieden
  • De persoonlijke ontwikkeling stimuleren
  • De sociale ontwikkeling stimuleren
  • Normen en waarden overbrengen
  • Meldcode Route 1: Huiselijk geweld en kindermishandeling
  • Meldcode Route 2: Meld-, overleg- en aangifte plicht
  • Meldcode Route 3: Grensoverschrijdend gedrag tussen kinderen
  • Kort Maar Krachtig | Meldcode
  • Positief begrenzen van gedrag
  • Hoe omgaan met huilen
  • Muziek en ontwikkeling (binnenkort online)
  • Communicatie met ouders (in ontwikkeling)
  • De zes interactievaardigheden (in ontwikkeling)
  • De administratie van de gastouder (in ontwikkeling)

Regelmatig worden er nieuwe cursussen toegevoegd. 

Fysieke cursussen en intervisie
Jaarlijks organiseren we fysieke cursussen en intervisieavonden/ochtenden aan in Oosterhout en Capelle aan den IJssel. Onderwerpen zijn de pedagogische basisdoelen, de zes interactievaardigheden, het schrijven van je pedagogisch werkplan, de meldcode, het GGD-bezoek voorbereiden en op verzoek en bij voldoende animo kunnen eigen onderwerpen ingebracht worden. In het kader van coaching worden intervisiebijeenkomsten georganiseerd, waarbij vraagstukken uit de praktijk worden besproken. Alle deelnemers ontvangen een bewijs van deelname, met daarop de duur van de cursus/intervisie.

EHBO bij baby’s en kinderen
Om de veiligheid en betrouwbaarheid van de gastouderopvang te verhogen zijn gastouders verplicht in het bezit te zijn van een geldig certificaat Eerste Hulp Aan Kinderen (EHAK). Tijdens de training Eerste Hulp Aan Kinderen leer je hoe je moet handelen bij een ongeluk waarbij kinderen betrokken zijn. De cursus bestaat uit een theoriegedeelte gevolgd door een praktijkgedeelte. Er wordt tijdens de cursus uitleg en training gegeven over hulpverlening bij verschillende situaties. Voor gastouders die uitsluitend door Born to be Young bemiddeld wordt bieden we de herhalingscursus kosteloos aan via Livis.

Coaching

Vanaf juli 2026 wordt het verplicht om 3 uur per jaar gecoacht te worden door het gastouderbureau. Wij beschikken hiervoor over de juiste opleiding én hebben ervaring in pedagogisch coaching in de kinderopvang. Om aan te sluiten bij onze visie bieden wij deze coaching op maat aan, dus op een manier dat past bij jou, zodat je er ook echt iets aan hebt. Samen bespreken we jouw leerdoelen en jij bepaalt hoe je deze doelen bereikt. Wij hebben tal van middelen die we kunnen inzetten om jou te ondersteunen in het bereiken van je leerdoelen.

Persoonlijk pedagogisch werkplan schrijven
In je persoonlijk pedagogisch werkplan schrijf je wat je persoonlijke pedagogische aanpak is aan de hand van de door ons beschreven 4 pedagogische basisdoelen in ons pedagogisch beleidsplan(link toevoegen, die je als gastouder dient te bereiken tijdens de opvang, zodat kinderen optimaal kunnen ontwikkelen. Je legt uit waarom je doet wat je doet tijdens de opvang. Per juli 2026 is het opstellen en bijhouden van een persoonlijk pedagogisch werkplan voor gastouders verplicht.

Er zijn 5 middelen die je als gastouder kunt inzetten om aan de doelen te werken: 

  1. De interactie tussen gastouder en kind

Dit is de manier waarop je een kind ondersteunt, begeleidt, voorleeft, corrigeert, uitdaagt en beschermt. Het gaat over de manier waarop je praat tegen een kind, wat je zegt, hoe je het zegt en waarom je het zegt.  Kortom, alle verschillende vormen van contact en communicatie in je omgang met kinderen. 

  1. De binnen- en buitenruimte

Hoe heb je de ruimte ingericht en waarom, welke sfeer beoog je met die inrichting, is er de mogelijkheid om naar buiten te gaan, wat is de kwaliteit van lucht en licht en hoe bevorder je die?

  1. De groep

Dit gaat over de manier waarop je de aanwezigheid van kinderen gebruikt voor het samen delen en leren. Het gaat over het benutten van kansen om samen ervaringen op te doen, met elkaar te praten, ruzie te maken, verdriet te delen, van elkaar leren en samen te spelen. Dus alles wat kinderen kunnen meemaken en leren dankzij de aanwezigheid van anderen.

  1. Het activiteitenaanbod

Hoe organiseer je de dag en welke activiteiten bied je aan? Welke spelvormen worden aangeboden en hoeveel variatie wordt er gebruikt, zodat kinderen veel belangrijke en interessante ervaringen kunnen opdoen.

  1. Het spelmateriaal

Welk spelmateriaal heb je en wanneer is dit materiaal beschikbaar voor de kinderen? Biedt je voldoende variatie in gesloten en open materialen (gesloten materiaal is voor één bepaalde activiteit bedoeld, zoals een puzzel of een gezelschapsspel, met open materiaal kunnen kinderen zelf verschillende spelmogelijkheden bedenken, bijvoorbeeld houten blokken, een pot met knopen, of emmers zand en water) en past het materiaal bij de leeftijd en de interesse van de kinderen? Het gaat over materiaal dat kinderen aanzet tot fantasie en creativiteit. En over alle middelen die je als gastouder aanbiedt en kinderen aanzetten tot ontwikkelingsgericht spel.

Zodra kinderen op alle pedagogische basisdoelen de juiste ervaringen krijgen aangeboden, is er sprake van een ‘goede en gezonde opvangomgeving’. Daarom gaat gastouderbureau Born to be Young samen met je in gesprek over hoe je dit kunt bereiken. Zo helpen we je nadenken over je werk en dit noteren in je pedagogisch werkplan. Dit vergroot je professionaliteit. Je kiest bewuster voor een bepaalde aanpak. Wij begeleiden je op maat om het plan te schrijven, hieraan te werken en deze na het gebruik in de praktijk te evalueren en zo nodig weer aan te passen.

Je werkwijze in beeld voor ouders
Je kunt je plan uitbreiden met andere kenmerken van je opvang, zodat je ouders een compleet document kunt meegeven over jouw werkwijze en jouw opvang. Zo krijgen ouders een goed beeld van:

  • wie je bent, welke opleidingen en cursussen je hebt gevolgd en wat je motivatie is om te werken als gastouder;
  • wat je visie op kinderopvang is;
  • hoe je werkt aan de vier pedagogische basisdoelen uit ons pedagogisch beleid (link toevoegen);
  • wat je opvoedstijl is (denk hierbij aan de manier waarop je structuur biedt, grenzen stelt, omgaat met emoties);
  • op welke manier de je een hygiënische en veilige opvangomgeving creëert;
  • welke activiteiten er gedaan worden, welke spelvormen en welke (speel)materialen je gebruikt;
  • hoe je aandacht besteedt aan de verschillende ontwikkelingsgebieden;
  • eten en drinken, wat krijgen de kinderen tijdens de opvang, wat moeten ouders zelf meegeven, hoe wordt omgegaan met moeilijk etende kinderen etc.;
  • praktische zaken, zoals huisregels, beleid bij ziekte, vervanging bij vakantie etc.
  • wie er tijdens de opvang aanwezig zijn, zoals eigen kinderen, huisgenoten van boven de 18 jaar, stagiaires, vrijwilligers en andere volwassenen die de gastouder regelmatig bezoeken en staan ingeschreven in het Personenregister Kinderopvang;
  • wie de achterwachten zijn;
  • wat je wenbeleid is.

 

Begeleiding in het schrijven van het persoonlijk pedagogisch werkplan
Voor het schrijven van een pedagogisch werkplan biedt Born to be Young een format, zodat je hier zelf mee aan de slag kan. 

Voor gastouders die meer begeleiding nodig hebben biedt Born to be Young de mogelijkheid aan om via coaching, een online cursus, via vragenlijsten of fysieke cursussen het pedagogisch werkplan te schrijven met hulp.   Ook gastouders die al een pedagogisch werkplan hebben, moeten deze regelmatig herzien: kloppen alle gegevens nog? Werkt je nog op dezelfde manier of moeten er dingen aangepast worden? Middels coaching zal het pedagogisch werkplan met je ontwikkeling meegroeien.